יום שלישי, 17 בינואר 2012

בתי ספר בניהול עצמי

התייחסות למאמר של יין צ'אנג צ'נג, בתי ספר בניהול עצמי :גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית.

צ'אנג אומר במאמרו, שכדי להנהיג את בית הספר בניהול עצמי, צריך לשפר את התהליך הפנימי של בית הספר. הוא הציע פרדיגמה חדשה בחינוך, הצריכה להשתנות מפרדיגמה מסורתית לפרדיגמה משולשת חדשה. פרדיגמה זו תדגיש פיתוח אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר אצל התלמידים (CMI) (ובהן אינטליגנציה טכנולוגית, כלכלית, חברתית, מדינית, תרבותית ולימודית) ואת התהליך המשולש : גלובליזציה, לוקליזציה והתאמה אישית בחינוך.
גלובליזציה,  הכוונה להעברה, סיגול ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות בין מדינות וחבָרות ברחבי העולם. מכיוון שבעידן המודרני, התפקיד של הגלובליזציה הוא במיטבו, הן בפן החינוכי והלאה, הבית ספר צריך להכין את תלמידיו לעולם זה כדי שיוכלו לתקשר איתו ולא למצוא את עצמם מנותקים מהעולם.
לוקליזציה, הכוונה להעברה, סיגול, ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות קשורות מההקשרים המקומיים ואליהם. משמעויות הלוקליזציה בחינוך הן לדאוג למרב הרלוונטיות המקומית, לתמיכת הקהילה וליזמה בחינוך, בהוראה ובלמידה. למשל: מעורבות הקהילה וההורים בחינוך בית הספר, שיתוף פעולה בין הבית לבית הספר וכו'. אך פה נוצרת הבעיה שהתקשורת בין הורים לבית ספר היא קצת לא ניתנת למימוש מכיוון שלא כולם יש להם את האופציה לתקשר בטכנולוגיה, אך ניתן לשנות את זה לאט לאט, שבית הספר יעשה ישיבות עם ההורים ולהדריך אותם והסביר על אתר הבית ספר ואיך להשתמש בו וכך ישתנה העולם לאט לאט.
התאמה אישית, הכוונה להעברה, סיגול ופיתוח של ערכים, ידע, טכנולוגיה ונורמות התנהגות חיצוניים כדי לענות על צרכיו של הפרט ותכונותיו. המשמעות פה היא שהתלמיד פה עומד במרכז , וצריך לענות על הצרכים האישיים המיוחדים שלו ולפתח אצלם אינטליגנציות מרובות תלויות הקשר.
לסיכום, בית ספר בניהול עצמי (SBM - School Based Management) הוא אחת המגמות הבין-לאומיות הבולטות לרפורמה בחינוך, הסמכות של המנהל תהיה ברמה חזקה יותר מאשר בית ספר שלא בניהול עצמי, כך שהוא יוכל לעודד ולהכניס את כל האמצעים הטכנולוגיים המסייעים ללמידה והיכולים להוביל את בית הספר כולו.

צ'נג, י' צ' (2003). 'חזון חדש של בתי ספר בניהול עצמי: גלובליזציה, לוקליזציה ואינדוידואליזציה.בתוך: ע' וולנסקי וי' פרידמן (עורכים), בתי ספר בניהול עצמי – מבט בין-לאומי (עמ' 29-55). ירושלים: משרד החינוך.