יום שישי, 11 בנובמבר 2011

פרדיגמה מתקדמת בבית הספר - סוזן סמל


במאמר של סוסן סמל הנקרא " A progressive paradigm" מתאר בית ספר הנהנה מזרם יציב של תלמידים שהוריהם מחפשים חווית חינוך אחרת מהחינוך המסורתי. במאמר של סוזן סמל מתואר חזון הבית ספר שהינו ממשיך את הפילוסופיה והפדגוגיה שפותחה על ידי קרולין פראט, ובנוי על תכונית לימודים חיה, משלבת משחק ועבודה . אך יחד עם זאת ביה"ס נשאר מודע להיות  מחנך ילדים שיחיו במאה ה 21. הסיפר של ביהס מראה ביהס מתפתח שעדיין רוצה לשמר את  שורשיו המתפתחים ועובד לשימור הפילוסופיה תכונית הלימודים והפדגוגיה.
הוא מדגיש את ההתייחסות לילד ולצרכיו במרכז, הילדים ילמדו תוך כדי הבנת הסביבה הטבעית שלהם, כל ילד מתקדם בקצב האישי שלו. החזון של פראט מבוסס על פי התיאוריה של ג'ון דיואי שהילד צריך ללמוד דרך חוויה והתנסות, לדוגמא: היא רצתה שהמשחק יכול לגרום להבנת הסביבה של הילד, שדרכו ניתן ללמוד כיצד לנהל משא ומתן, להבין איך מצבים בחיים קורים ואיך אנשים חיים יחד.
פראט טענה שערכו העיקרי של בית הספר חייב להיות להפוך אנשים שיכולים לחשוב ביעילות ולהיות יצרניים, ושבעתיד יוכלו להפוך את העולם ליותר טוב מזה שהם חיים בו.
מצד שני היחס של פראט לצוות שלה ולמורים היה מאוד אכזרי בעיניי כך שהיא הייתה נותנת הרגשה למורים שהם לא שותפים לתהליך המשותף של בית הספר.
בנוסף לכך, פראט ראתה בביה"ס חברה עצמאית דמוקרטית המספקת את צרכיה, כמודל לעתיד, ומפה נוצרת הבעיה של החינוך בישראל בכך שהחינוך הדמוקרטי מאפשר ללומד בחירה ללמוד בדרך הנוחה והמתאימה לו אך מצד אחר גם צריכים להיות כללים ברורים בבית ספר ף ולא שכל אחד יעשה מה שבא לו.


מתוך: Semel, S. (1999). The city and country school: a progressive paradigm. In S. F.,Semel and A. R., Sandovnik (Eds.). Schools of tomorrow, schools of today – What happened to progressive education (pp.127-137). New York: Peter Lang.

יום שני, 7 בנובמבר 2011

חינוך והאוניברסליות שלו

במסגרת הלימודים שלי כסטודנטית לתקשוב, נלמד היום בקורס "מדעי החינוך ב 121 " על ידי פרופסור דוד חן , על נושא של הגדרת המשתנים האוניברסלים במערכת החינוך.
השאלות הדנות פה הם , האם קיימים  חוקים אוניברסלים שבעזרתם ניתן לנסח תורה מדעית של מערכת החינוך?
יש הרבה טענות ודיונים לגבי נושא זה, יש כאלה שטוענים שכן קיימים משתנים אוניברסלים ויש כאלה שלא.
בעידן של ה-121 קייימים מושגים עיקריים של מערכת החינוך כמו תלמיד, מורה, משפחה, פדגוגיה,זמן וכו'. כל מושגים אלו יש להם חוקיות אוניברסלית המתבססים עליה בתוך המערכת , כך שמערכות אלו יכולות להיות מערכות דינאמיות או לא דינאמיות, שדבר זה הינו תלוי בתרבות של מנהלי בית הספר, מורים, תלמידים והורים. אם קיימים כללים אוניברסלים שלפיהם צריכה ללכת מערכת החינוך אך התרבות אינה מספקת ומעשירה את מרכיבים אלו אז הלכו לאיבוד כל כללים אלו ואין מה לעשות איתם. לכן כל תרבות היא שונה מהשנייה לגבי החינוך שהינה מעבירה לתלמידיה, ומפה נוצר הפער הדיגיטלי הבין-לאומי בין תרבויות אלו .
הוצג במהלך השיעור סרטון "בייביז", סרטון זה ממחיש את האוניברסלות של התפתחות הילד ב 4 תרבויות שונות (קטעים משווים בין נמביה, מונגוליה, ארה"ב ויפן).
מתוך סרטון זה ניתן לראות שכן קיימת אוניברסליות של חינוך כמו של התפתחות הילד אך אוניברסליות זו הינה תלויית תרבות וההתקדמות שבה היא נמצאת. בשביל התקדמות זו צריך לאגור כמה שיותר ידע כדי שניתן בו לחקור את הנושאים המטרידים אותנו ותמיד לצאת לחקור מחדש את עולם התוכן הרלוונטי.


טריילר של הסרטון