יום שלישי, 2 באוגוסט 2011

הפער הדיגיטלי בין יהודים לערבים

למרות השימוש באינטרנט בחברה הולך וגובר, עדיין נמצא פער  בנגישות לאינטרנט בין שתי החברות: היהודית והערבית.
אחרי קריאת המחקר של אסמאא גנאיים, מנהלת המרכז הטכנולוגי במכללת אל-קאסמי שבבקה אל-גרבייה -  עולה כי הפער בין שתי החברות מתבאט בנגישות לאינטרנט ובשימוש בו. בחברה היהודית התפשטות האינטרנט היא הרבה יותר מהירה מאשר בחברה הערבית בארץ. החיבור לאינטרנט בבית עלה מ-41.1% ב 2002 עד ל- 60.3% ב-2005 בקרב האוכלוסייה היהודית, ואילו בקרב האוכלוסייה הערבית עלה רק מ-17.7% ב-2002ל-23.3% ב-2005.ממצאים מ-2007 מראים, כי השימוש באינטרנט עלה בקרב שני המגזרים, אך הפער נשמר: 72.5% משתמשי אינטרנט בקרב המגזר היהודי, ו-52.5% משתמשים בקרב המגזר הערבי.
לפער דיגיטלי זה יש הרבה סיבות הן בהבדלים בין הקבוצות בהשכלה, הכנסה, בהבדלים במידת הדתיות ובעמדות כלפי טכנולוגיה.
כדי לצמצם פער דיגיטלי זה ולקדם את השימוש המושכל באינטרנט אצל החברה בערבית צריך קודם כל לשפר את מצב התשתיות , שילוב האינטרנט במערכת החינוך ובנוסף כמו שסיכמה אסמאא גנאיים שצריכים להיות מוקדים טכניים לתמיכה, העשרת התכנים הלוקאליים בשפה הערבית ובמיוחד האתרים הממשלתיים, שילוב עובדים ערביים בענפי ההיי-טק .
מה שניתן להסיק ממחקר זה, שכן צריך לצמצם פער דיגיטלי זה בין החברות למרות הגידול בשימוש האינטרנט בכדי לגרום למורים ומושכלים שיהיו יותר מתוקשבים ושיוכלו לשלב בין פדגוגיה לטכנולוגיה במגזר הערבי ויתחילו להתקיים בתי ספר מתוקשבים המשתמשים בכל הכלים הטכנולוגיים כמו לוח חכם וכיתה כתומה וכו.
מצב זה יגרום ליישור קו בין שתי החברות ויעשה איזון ביניהם, כך ניתן לגרום למערכת החינוך להתשנות לאט לאט לטובה להרגיש את ההבדל בין מה שהיה לבין העידן המודרני המשלב בין פדגוגיה לטכנולוגיה.