יום שלישי, 23 באוגוסט 2011

גלובליזציה ותקשוב החינוך

אחד הנושאים הנלמדים במסגרת הקורס תקשוב החינוך – היבטים גלובליים של התקשוב הינו גלובליזציה ותקשוב החינוך.
הגלובליזציה נוגעת במספר תחומים כמו התחום הכלכלי, פוליטי, תרבותי וחינוכי.
מבחינה כלכלית, הקפיטליזם כמנגנון להתפשטות מתמדת של שווקים גורם ליצירת השוק העולמי הפועל כיחידת עבודה אחת על בסיס גלובלי. לכן ככל שהשוק גדל, המחיר יורד, הביקוש עולה, השוק מתרחב. רוב התוצרים המשתתפים בשוק הגלובלי הם מוצרי מידע שניתן להעבירם ממקום למקום ללא עלות, בזכות הקונקטיביות שמעניקות הטכנולוגיות הדיגיטליות.
מבחינה פוליטית, קיימים יותר ויותר נושאים שדורשים טיפול ברמה הגלובלית ובשת"פ בינלאומי:התחממות גלובלית, איכות הסביבה, טיפול בעוני, אסונות טבע.
כל שינוי במצב פוליטי במקום כלשהו בעולם יכול להשפיע קשות על כלכלות במקום אחר על הגלובוס. תהליך המעביר חלק מתפקידיה של המדינה למישור הבינלאומי מחליש את מדינת הלאום כגוף האמון על הסדר והבטחון האישי של הפרט .
מבחינה תרבותית, תהליך של "אמריקניזציה" המטשטש זהות מקומית/לאומית. מייצר תרבות בינלאומית אחידה. זאת אומרת שבכל מקום אותה מוזיקה, לבוש, אותן תוכניות טלויזיה וכד'.
הטכנולוגיה משחקת תפקיד בתהליך הגלובליזציה שהינה מאפשרת מיידיות, מולטימדיה ואינטראקטיביות רב כיוונית. כתוצאנ מכך מערכת החינוך עושה לעצמה שינוי קוריקולרי שבו היא מכשירה את הלומד לעולם הידע ולמיומנויות של המאה ה-21, למידה עצמית ומקוונת. לכן היא מציבה לעצמה אתגרים: סטנדריזציה של הידע, הקניית ערכים והכשרת בוגר שיכול לשמש כאזרח טוב למדינתו.
לכן מה שניתן לראות שאי אפשר לוותר על הגלובליזציה ולהתעלם ממנה, לכן צריך להכשיר את הלומד לעולם הידע ולפתח אצלו כישרונות ולהתאימן למיומנויות של המאה 21 כדי להשיג את המטרות והיעדים שלנו.