יום רביעי, 28 בדצמבר 2011

החינוך הטוב בעולם – פינלנד







אתמול הייתה תוכנית בערוץ 10 "המקור" שהציגה את מערכת החינוך בפינלנד ואיך היא מצליחה והגיעה למקום הראשון בהישגים בעולם.
מדינת פינלנד הייתה בתחילת שנות ה- 90 עם חינוך בינוני ועכשיו היא הפכה להיות עם החינוך הטוב בעולם. שינוי זה מראה שזה אפשרי ולא צריך כוחות ענקיים כדי להגיע למצב זה.
בפינלנד הילדים לא לומדים את כל הנושאים הנלמדים בעולם אלא, בצורה יותר מצומצמת ואחרי שהילד מסיים את חטיבת הביניים הוא יכול לבחור אם ללכת לתיכון מקצועי או עיוני והאתגר הכי גדול פה הוא ש"אין מבחנים".
בזמן הסתכלותי על התוכנית, ניתן לראות את הצורה בה המורה מלמדת ומעבירה שיעור, אם יש ילד המתקשה קצת בנושא הנלמד, המורה עוזבת את כל הכיתה ומקדישה לו זמן והסבר עד שהוא יבין ולא ישנן . בנוסף מה שמשך את תשומת ליבי זה שאיך תלמידים מלמדים תלמידים אחרים כל תלמיד יושב עם תלמיד אחר ומלמד אותו על כל מיני תוכנות, משחקים וכדומה.
בנוסף לכך מה שמוביל לחינוך הטוב ביותר זה שאין הרבה תלמידים בכיתה ובכל כיתה יש לפחות שתי מורות היכולות להשתלט על המספר הקטן של התלמידים וליישר קו בין כולם, במילים אחרות המורה לא ממשיכה בשיעור עד שכולם מבינים את הנושא ולא כמו בישראל שהמורה נותנת את תשומת הלב רק לתלמידים החכמים והחזקים.
זו נקודה מאוד חשובה לדעתי, כי המורה הוא גורם מאוד חשוב להצלחה של כל תלמיד וכי תשומת הלב נותנת תחושת הצלחה לתלמיד ונותנת לו בנוסף מוטיבציה להמשיך ללמוד ולהתקדם הלאה.
התלמידים הפינים הם מתחרים עם עצמם ולא מתחרים עם אחרים, זה גורם נוסף הנותן לתלמיד את המוטיבציה להצליח מכיוון שהמורה מאמין באמון בינו לבין התלמיד, שזב פן מאוד חשוב בחינוך הפיני. ה"אמון" משחק תפקיד גדול מאוד בין מנהל בית ספר למורה, בין תלמיד למורה ובין הורה לתלמיד וגם הורה למורה.
והשאלה שנשאלת בסוף התוכנית היא: הפינים הם עם הומוגני יחסית, פערי שכר קטנים, חברה צנועה. ואליו אנחנו החברה עם הפערים הכי גדולים בעולם המערבי, עם אוכלוסיות חרדיות וערביות, שמתקשות להשיג ציונים טובים במבחנים בינלאומיים. נשאלת השאלה: זה יכול לעבוד גם אצלנו?
לפי דעתי זה כן יכול לעבוד גם בישראל למרות כל ההטרוגניות הנמצאת בה, בכל חברה ואוכלוסייה יש תמיד את אלו שכן מצליחים יותר ואלו שפחות מצליחים. אם יהיה חינוך שווה לכולם ולא תהיה הפרדה בין אוכלוסיות וההשקעה תהיה גם שווה, אנחנו כן נצליח להתקדם ולהיות בראש הטבלה בהישגים.  למרות שיש את הפערים בין האוכלוסיות הקטנות, אני חושבת שאם מערכת החינוך תתייחס שווה לכולם ותשקיע במורים כמו שצריך ותתייחס לכל חברה ואוכלוסייה בנפרד אנחנו נצליח ובמלוא המילה.


7 תגובות:

  1. מיקי רוזנטל סיכם נכון: "ההישגיות מכשילה את המערכת!"
    כי כשאנחנו מחנכים את הילדים להישגיות אנחנו לא מכינים אותם לחיים. ההיפך. כי בעולם שבו כולנו בסירה אחת, חינוך להישגיות אינדיווידואלית, היא מעשה חכם כמו ללמד את יד ימין להערים על יד שמאל. אנחנו הרי רואים את התוצאות של הגישה התחרותית בלב המשבר הכלכלי העולמי.
    מחקרים* בתחום האינטראקציה בין ילדים מראים כי למידה קבוצתית, תורמת לאווירה חיובית בקבוצה, משפרת את ההערכה העצמית ואת המצוינות האישית!
    לכן אם רק במקום לחנך לתחרות אישית נחנך להעריך את ההישג הקבוצתי. אם רק נמדוד כל אחד על-פי השתדלותו להשתתף כחלק פעיל בחברה, לעזור לה ולפעול למענה. נבנה כאן חברה אחרת!
    * למשל: Daniel N. stern, "The Interpersonal World of the infant": A View from Psychoanalysis and Development Psychology, basic books, 1985

    השבמחק
  2. שלום ניב
    קודם כל אני מאוד מודה לך על זה שביקרת בבלוג שלי ומאוד שמחתי לראות שכן כולם בעד החינוך הקבוצתי והשיתופיות בין אחד לשני. מתוצר זה אנו נבנה חברה אחרת לגמרי בחינוך וכך נתקדם לאט לאט ונגיע למקום שבו אנחנו רוצים להיות!
    תודה

    השבמחק
  3. שלום לך לינא...
    קוראים לי יוסרא חג'אזי מטמרה.
    במסגרת לימודיי לתואר שני במרכז ללימודים אקדמיים נתבקשתי בקורס תקשוב ולמידה להיחשף לנושא בלוגים לימודיים.
    את האמת אני מאוד התרשמתי מהעיצוב החינני והנוח בבלוג שלך,יש לך טעם טוב בבחירת צבעים שהם נוחים לעין,סידור המידע שבחרת להעלות בבלוג ואת התכנים המאוד מעניינים ורלוונטיים.
    ברכותיי.
    בקשר לפוסט הזה שבחרתי לתת תגובה עליו "החינוך הטוב בעולם- פינלנד"..אני אכן מסכימה איתך שהשיטה הפינית אכן יכולה לעבוד גם אצלנו ועל מנת להשיג חינוך טוב, לפי דעתי חשוב שהאחריות תהיה בידי אדם שבא מרקע חינוכי, אדם עם יכולת מנהיגותית עזה,אדם ה"צמא" לשינוי ושיוביל לשינוי טוב .וזה חייב להתחיל כמובן בשינוי רמת המונופול וֻ\או הקטנתו (מבחני מיצ"ב,בגרויות,תוכניות לימודים ,מערכות שעות וכו'..) והעלאת רמת האוטונומיה.
    ולנו כמורים יש חלק נכבד בתהליך השינוי הזה כמובן.
    רק אז נהיה בדרך הנכונה אל הצמרת.
    איחולי הצלחה.

    השבמחק
  4. שלום לך יוסרא
    אני מאוד מעריכה את התרשמותך מהבלוג שלי, אכן בחרתי צבעים שנוחים לעין של הקורא ורקע ניטרלי.
    ולגבי החינוך הפיני, אני מקווה שאנחנו נוביל לשינוי הזה ונהפוך את מערכת החינוך לטובה ביותר.
    בהצלחה בלימודים
    לינא

    השבמחק
  5. שלום לינא
    אני אוסאמה גנאים מסח'נין
    סטודנט שנה ראשונה תואר שני במרכז ללימודים אקדמיים
    המטלה מקורס התקשוב היתה לבקר באחד מהבלוגים.

    אחרי הרבה ביקורים בבלוגים שונים חזרתי לבלוג שמשך אותי ורציתי להודות לך על החומר והמאמץ
    שיהיה לך בהצלחה
    אוסאמה

    השבמחק
  6. שלום אוסאמה
    אני מודה לך בחזרה על המחמאות שלך אליי
    שיהיה לך המון בהצלחה
    לינא

    השבמחק
  7. אני חושבת שזה יכול לעבוד גם על המפה שלנו, אפילו אם זה יקרה אם שינויים קלים זה יהיה מבורך.

    השבמחק