יום שלישי, 29 בנובמבר 2011

ארגון, שוק וקהילה - תומס ג' סרג'ובני

בקורס סוגיות במדיניות החינוך נחשפנו לקריאת המאמר של תומס ג'סרג'ובני " ארגון שוק וקהילה – האסטרטגיות שינוי: מהי דרך הפעולה המיטבית לשינויים עמוקים בבית הספר".
על פי המאמר, מציג תומס ג' סרג'ובני שלוש אסטרטגיות המקדמים כיום במטרה לחולל שינוי בבית ספר והן: ארגון, שוק וקהילה. אסטרטגיות אלו מצטיינות בנקודות עוצמה שונות, כך שלטענתו כי אסטרטגיית הקהילה הינה טובה להשגת שינויים עמוקים בליבת הבית ספר ולעומת זאת אסטרטגיית השוק משמשת לשינויים קצרי טווח בבית ספר. בנוסף, הוא מוסיף כי מרבית השינויים שמתרחשים במבנים ובהסדרים בית - ספריים, מעטים מהם יכולים להיחשב כשינויים עמוקים. במילים אחרות הוא התכוון ששינו עמוק דורש כינון מחודש של נופי החשיבה האישיים והקיבוציים בקשר להוראה. כך שנופי חשיבה אלו הם המסגרות המחשבתיות המובלעות שבאמצעותן אנו משווים לעצמנו את מציאות החינוך הבית ספרי ואת מקומנו בו. כדי לחולל שינוי בבית ספר זה תלוי בדרך שבה סוכני השינוי מבינים את טבען של הישויות המאורגנות הקרויות בבית ספר ואת טבע האדם עצמו. לכן רוב סוכני השינוי רואים בבית ספר ארגון פורמלי שיש לו מאפיינים ותכונות כמו לארגון פורמלי אחר, כמו במגזר העסקי המשתמש באסטרטגיות של מנהיגות, מוטיבציה, ארגון ונשיאה באחריות ובמגזרים אחרים בחברה. כדי לחולל שינוי זה צריך להשתמש בכל מיני כוחות והן: הכוח הבירוקרטי, אישי, השוק, המקצועי, התרבותי והדמוקרטי. כדי שיתחולל שינוי עמוק על ידי הכוחות שנזכרו , צריך שהאסטרטגיות ישפיעו על משתני התיווך המרכזיים , לכן הכוחות שמשפיעות על משתני התיווך הן המקצועיים, תרבותיים ודמוקרטים מכיוון שהם קשורים בקשר הדוק עם משתני התיווך. לעומת זאת הכוחות הבירוקרטים, אישיים והשוק הם כן גורמים לשינוי בבית ספר אך אינם קשורים בקשר הדוק עם משתני התיווך ולא יחוללו שינוי עמוק. בנוסף לכך הוא הוסיף כי פיתוח מורים ומעורבותם בבית ספר משחק תפקיד בשינוי ויכול להשפיע על משתני התיווך המרכזיים. למרות שאני עדיין לא מורה ולא יודעת בדיוק מה הולך בבתי הספר, אך לפי דעתי שלמורה יש תפקיד מאוד גדול לחולל שינוי בבית ספר או כדי להתחיל ולחשוב בשינוי מלכתחילה. כדי שהמורה ישקיע בתלמידים ובבית ספר כמובן הוא רוצה תמורה בשביל זה המתחילה בהערכה של כל מורה ומה הוא עושה בבית ספר וכמה הוא משקיע ומסתיימת בתמורת הכסף שהוא מקבל. כפי מה שהבנתי שבאופק חדש הורידו את שעת שכר המורה מ- 45 ל- 25 והוסיפו להם שעות עבודה נוספות. שינוי זה מוריד את המוטיבציה של המורה להשקיע בכל דבר הקשור בבית ספר , לכן כדי לחולל שינוי צריך שזה יתחיל בהערכת כל מורה ולהתחשב בכל אחד שבא וכן רוצה להתאמץ ולעשות כמה שאפשר כדי להוביל לתוצאות טובות. לכן המורים הם כן משחקים במשחק השינוי אך כל עוד והם מקבלים את מה שהם רוצים לקבל.
כדי להצליח ויחולל שינוי בבית ספר צריך לתפוש אותו כ"קהילה", המבוסס על הנחות אופטימיות, המאמינים כי בנסיבות הנכונות יחליטו המורים את ההחלטות הנכונות. כשנותנים למורים את ההזדמנות והתמיכה הדרושות והקשרים הנחוצים עם עמיתים למקצוע, יחליטו מורים החלטות שישפרו את בית הספר בכל הקשור להוראה ולמידה. הרעיון פה שצריך לשלב תלמידים, הורים ומנהלים ולראות אותם כעמיתים המגדירות בית הספר כקהילה דמוקרטית שתחולל מהפכה בתאוריה ובפרקטיקה של השינוי. לכן לפי דעתי שכדי להגיע  למצב של שינוי ולהחשיב את הבית ספר כקהילתי, צריך שהכל יתחיל ממנהל הבית ספר מכיוון שהוא נחשב לבן אדם בעל העוצמה הגבוהה ביותר כדי לעשות שינוי כלשהו ולאחר מכן יועבר למורים ויהיה לכל מורה את הרצון להמשיך ולעשות שינוי זה ואז ימשיך עם ההורים והתלמידים.  
מקור:
Sergiovanni, T.J.2001. Organizatin, Market and Community as Strategies for change: What Work Best for Deep Changes in Schools. In Hargreaves, A. et al. (Ed).  Intenational Handbook of Educational Change. Pp. 291-315.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה