יום שני, 7 בנובמבר 2011

חינוך והאוניברסליות שלו

במסגרת הלימודים שלי כסטודנטית לתקשוב, נלמד היום בקורס "מדעי החינוך ב 121 " על ידי פרופסור דוד חן , על נושא של הגדרת המשתנים האוניברסלים במערכת החינוך.
השאלות הדנות פה הם , האם קיימים  חוקים אוניברסלים שבעזרתם ניתן לנסח תורה מדעית של מערכת החינוך?
יש הרבה טענות ודיונים לגבי נושא זה, יש כאלה שטוענים שכן קיימים משתנים אוניברסלים ויש כאלה שלא.
בעידן של ה-121 קייימים מושגים עיקריים של מערכת החינוך כמו תלמיד, מורה, משפחה, פדגוגיה,זמן וכו'. כל מושגים אלו יש להם חוקיות אוניברסלית המתבססים עליה בתוך המערכת , כך שמערכות אלו יכולות להיות מערכות דינאמיות או לא דינאמיות, שדבר זה הינו תלוי בתרבות של מנהלי בית הספר, מורים, תלמידים והורים. אם קיימים כללים אוניברסלים שלפיהם צריכה ללכת מערכת החינוך אך התרבות אינה מספקת ומעשירה את מרכיבים אלו אז הלכו לאיבוד כל כללים אלו ואין מה לעשות איתם. לכן כל תרבות היא שונה מהשנייה לגבי החינוך שהינה מעבירה לתלמידיה, ומפה נוצר הפער הדיגיטלי הבין-לאומי בין תרבויות אלו .
הוצג במהלך השיעור סרטון "בייביז", סרטון זה ממחיש את האוניברסלות של התפתחות הילד ב 4 תרבויות שונות (קטעים משווים בין נמביה, מונגוליה, ארה"ב ויפן).
מתוך סרטון זה ניתן לראות שכן קיימת אוניברסליות של חינוך כמו של התפתחות הילד אך אוניברסליות זו הינה תלויית תרבות וההתקדמות שבה היא נמצאת. בשביל התקדמות זו צריך לאגור כמה שיותר ידע כדי שניתן בו לחקור את הנושאים המטרידים אותנו ותמיד לצאת לחקור מחדש את עולם התוכן הרלוונטי.


טריילר של הסרטון



                                     





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה